Hírek

Diabétesz és a kenyér

Nem könnyű a cukorbetegek étkezése.

Előbb komoly számításokat kellett végezniük, szénhidráttartalmat számoltak, cukortartalmat osztottak-szoroztak – és még így is előfordult, hogy vércukorszintjük vészesen ingadozott. Aztán bevezették a pontrendszert, ami pontokká formálta a bevihető értékeket. Még a csokoládékon is szerepelt, mennyi „pontot” fogyaszthat egy cukorbeteg. Ezután jöttek a narancssárga pöttyel jelölt diabetikus termékek, megjelentek a light („cukormentes”, ám nem biztos, hogy cukorbetegeknek szánt) termékek. Napjainkban pedig már a legtöbb áruházban külön részleg (vagy polc) áll a rendelkezésükre. Bár a cukorbetegek élete ebből a szempontból könnyebb lett, november 14-e, a Diabétesz Világnap alkalmából mi is szeretnénk segítséget nyújtani számukra e cikkel.

A cukorbetegek helyzetét leginkább talán azok érezhetik át, akik ideiglenesen átélték sorsukat, és az úgynevezett terhességi diabétesszel küzdöttek várandósságuk alatt, és megismerkedtek a „zsemle módszerrel”. A kórházban ugyanis nem számolták az 1400 – 1600 – 1800 kcal-t, sem a 150-180-200 gramm szénhidrátot, egyszerűen csak a fél – egy – kettő zsemlével „szabályozták” a cukorszintet. Emiatt az idősebb generációban máig él az a hit, hogy cukorbetegek kenyeret, szénhidrátot nem fogyaszthatnak, illetve hogy ezzel karban tarthatják betegségüket.

Pedig a legfontosabb szempont, hogy az elfogyasztott táplálék lassan szívódjon fel. Ezáltal nem ingadozik, és nem emelkedik, majd csökken le hirtelen a vércukorszint. A Slimmm toast kenyerünkben pontosan ilyen, lassan felszívódó szénhidrát található. A teljes kiőrlésű búzalisztből, Graham- vagy tönkölybúza lisztből készült termékek szénhidráttartalma lassabban szívódik fel a szervezetben, mint egy hagyományos fehér kenyéré

Miből nyerhet még „lassú” szénhidrátokat? Koncentrálj a feldolgozatlan szénhidrátforrásokra, mint pl. a burgonya, teljes kiőrlésű kenyér, zabpehely, barna rizs, teljes kiőrlésű tészta, hüvelyesek, olajos magvak és természetesen a zöldségek. Ezek a természetes komplex szénhidrátok, olyan poliszaharidok, amelyekben az egyes cukormolekulák glikozidos kötéssel kapcsolódnak egymáshoz és lassabban emésztődnek.

Slimmm termékcsaládunk szénhidrát csökkentett toast kenyereket tartalmaz különböző ízben. Ezeket az alacsony szénhidrát tartalmuk miatt fogyaszthatják azok, akik diétáznak. 

Szerencsére a diabéteszes és az egészségtudatos fogyasztók is egyre könnyebben találnak igényüknek megfelelő termékeket. A nyáron megszűntek a fent említett „narancssárga kör”, a diabetikus és a „cukorbetegek is fogyaszthatják” elnevezések, talán éppen azért, mert egyre több ilyen termék érhető el. A diabetikus élelmiszer kategóriát megszüntető EU-rendelet 2013. július 20-án lépett hatályba, és három év „türelmi időt” adott a „diabetikus” élelmiszerek gyártóinak, forgalmazóinak arra, hogy termékeiket beillesszék az általános élelmiszerek közé, ellátva olyan engedélyezett állításokkal, amelyek informálják a fogyasztót, hogy ez a termék a számara megfelelőbb, azaz pl. X %-kal szénhidrát csökkentetett.

Termékeinken a tápérték táblázatból a cukorbeteg vásárlók is egyszerűen ki tudják deríteni, hogy mennyit fogyaszthatnak egy étkezés során az adott termékből. De nem csak nekik, hanem mindenkinek javasoljuk, hogy figyelje az élelmiszereken feltüntetett energia- és tápanyagértékeket, egyéb összetételi adatokat, amelyek sok segítséget adnak az élelmiszerek kiválasztásában és az étrend összeállításában.

Egészségünk érdekében tehát fontos a tudatos vásárlás, a körültekintő tájékozódás a boltokban és az étrend felelősségteljes, változatos összeállítása.

Vissza az oldal tetejére