A glikémiás index jelentősége

A glikémiás index jelentősége

A glikémiás index (rövidítve: GI) az egyes élelmiszerek 1000 kJ-nyi mennyiségének vércukoremelő képességét jelenti, a szőlőcukorhoz képest, százalékban. Ez egy olyan 1 és 100 közötti numerikus érték, amely azt mutatja, hogy egy adott élelmiszer milyen gyorsan és mennyire tartósan emeli meg a vércukorszintet. Segítségével mérhető az evés és a vércukorszint összefüggése.

GI-indexe elsősorban a szénhidrátot tartalmazó élelmiszereknek van, mert a szénhidrátokat a szervezet szőlőcukorrá alakítja. Az étkezés során bevitt szénhidrátokból lebontott glükóz az emberi szervezet legfontosabb energiaforrása, mely a vérben keringve jut el a test különböző pontjain található sejtekbe.

A glikémiás index segítségével meghatározható, hogy a szénhidrátok miként hatnak a szervezet vércukorszintjére, ezért fontos eszköz lehet azon ételek és élelmiszerek kiválasztásához, amelyek segítenek a vércukorszint stabilizálásában, illetve ellátják szervezetünket a szükséges energiával. Ha ismerjük egy adott élelmiszer glikémiás indexét, akkor tudjuk, hogy az miként hat a vércukorszintünkre. Ennek ismeretében eldönthetjük, hogy mennyit és mikor fogyasztunk az adott ételből.

Az alacsony glikémiás indexű élelmiszerek csak minimális mértékben emelik meg a vércukorszintet, míg a magas GI-jű élelmiszerek a glükózszint jelentős emelkedését váltják ki és fokozott inzulinreakciót vonnak maguk után. Jellemzően a 60 GI feletti élelmiszereket tartjuk magas glikémiás indexű élelmiszereknek.

Vissza az oldal tetejére