Az egészségtudatos étkezésről

Az egészségtudatos étkezésről

Egészségünk alapja az étrendünk, megőrzéséhez pedig elengedhetetlen a különböző fajta élelmiszerek megfelelő arányú, kiegyensúlyozott mértékű fogyasztása. Az egészségünk és jó erőnlétünk megőrzéséhez 13-féle vitaminra, 16-féle ásványi anyagra, szénhidrátokra és fehérjékre, valamint zsírokra van szükségünk. Az ételféleségek tápanyag-összetétele különböző, és önmagában egyik sem tartalmazza kellő mennyiségben mindezeket az összetevőket, ezért a tápanyagok optimális beviteléhez változatosan, méghozzá a megfelelő arányokat betartva kell étkeznünk.

Az úgynevezett táplálékpiramis az egyik legelterjedtebb táplálkozási ajánlás, melyet tudományos eredmények alapján dolgoztak ki az Egyesült Államokban, 1992-ben. A rendszer az élelmiszereket táplálkozásélettani szempontból csoportokra osztva ábrázolja, bemutatja azok fő tápanyag-összetevőit, a mennyiségi ajánlásokkal együtt.

A táplálékpiramis felépítése meghatározza az ajánlást arra vonatkozóan, hogy a napi tápanyagszükségletet fedező élelmiszerek a rendszerben elfoglalt helyüknek megfelelő arányban szerepeljenek az étrendben.

Étkezésünk alapját a legnagyobb mennyiségben a kenyér- és gabonaféléknek kell kitennie, beleértve a rizst és a burgonyát is. Ezekből ajánlott naponta többször is fogyasztani, mintegy 6-11 egységet.

etkezesi_piramis

A piramis következő  sávját a zöldségek, főzelékfélék és gyümölcsök teszik ki, friss, aszalt és konzervgyümölcsök, kompótok és gyümölcslevek. Arra kell törekedni, hogy lehetőleg minél több friss zöldséget és gyümölcsöt fogyasszunk, a bennük levő vitaminok, ásványi anyagok, rostok és szénhidrátok miatt.

Valamivel kevesebb mennyiségben szükséges fogyasztanunk húsokat (halat, szárnyast lehetőleg), húspótlókat, például kemény héjú gyümölcsöket, hüvelyeseket, tojást, illetve tejet- és tejtermékeket, sajtokat.

A piramis csúcsán mindössze 10%-ban vannak a zsiradékok és az édességek, ide tartoznak a vajak, margarinok, olajok, tejszín, burgonyaszirom, sütemények, édességek, cukor, stb.

Vissza az oldal tetejére