Az ízletes szendvics titka

Az ízletes szendvics titka

A tökéletes szendvics különböző rétegekből áll, melyeknek harmonizálniuk kell egymással. Az alap maga a kenyér, vagy péksütemény legyen.

A második réteg, amivel megkenjük a szendvicsünket lehet vaj vagy margarin (hagyományos, sós vagy fűszernövényekkel dúsított), majonéz, sőt, akár salátaöntet is. A harmadik réteg a feltét: nyugodtan elereszthetjük fantáziankat, bátran variálhatjuk a különféle zöldségeket sajtokkal, felvágottakkal és más húskészítményekkel. Az ízlésünknek legmegfelelőbb kombináció kikísérletezése időbe telhet, de a próbálkozásban garantáltan örömünket leljük majd. A negyedik réteg az öntet, melynek íze ne legyen túl domináns, nehogy elnyomja a kenyér és a töltelékek zamatát. A karakteresebb, csípősebb ízek kedvelői használhatnak piros aranyat, vagy chili paprikát is. A lényeg, hogy ne vesszünk el az ízek kavalkádjában és törekedjünk a minőségi alapanyagok használatára. A tökéletes szendvicsnél ne adjuk alább!

A receptek menüben számtalan kreatív szendvicsötletet talál, ha a megszokottól eltérő, különleges ízvilágú szendvicset készítene.

Húsimádóknak

Hacsak nem vagyunk megrögzött vegetáriánusok, akkor egy jó szendvicset el sem tudunk képzelni hús nélkül. Az ember számára alapvető élelmiszerforrás, mert könnyen emészthető és magas a fehérje tartalma, ezen kívül elengedhetetlen része gasztronómiai kultúránknak: ízletes és számtalan módon fogyasztható.

Egy jó szendvicshez bármilyen szárnyas-, sertés-, vagy marhafelvágott, vagy akár a natúr sült hússzeletek is tökéletes kiegészítők lehetnek. Ha a vasárnapi ebéd éppen rántott szelet, vagy egybesült malachús, akkor érdemes a maradékot másnap reggel hidegen, vékony szeletekre vágva szendvicsnek elkészíteni. Két szendvicsszelet között egy kis majonéz, sült hús, friss zöldségek és egy szelet zsíros sajt tökéletes íz-harmóniát ad, és elkészítése is nagyon egyszerű. A manapság rendkívül népszerű hamburgerek, azaz a darált marhahúsból kisütött húspogácsákkal gazdagított amerikai szendvicsek ma már a hazai gasztronómiának is szerves részei. A hús számtalan lehetőséget kínál, és fontos tápanyag, amire szüksége van az emberi szervezetnek.

Friss zöldségek

A mai gasztronómiában a szendvicsek szerves alkotóeleme a különböző zöldségek. A rendelkezésünkre álló gazdag választéknak köszönhetően akár minden nap más fajta szendvicset fogyaszthatunk.

A zöldségek szerepe az egészséges táplálkozásban is jelentős, mert kis energia-felvétel mellett sok biológiailag értékes tápanyagot tartalmaznak, ásványi anyagok és vitaminok formájában. A zöldségfélékben nagy mennyiségben található kálium, foszfor, kalcium, magnézium, nátrium és vas. Egy szendvicsben - magyar szokások szerint - jórészt megtalálható paprika, paradicsom, uborka, hagyma, retek, fejes saláta, de akár fűszernövények is. Egy rozskenyérből, vagy rozsos péksüteményekből készített szendvics, sok zöldséggel megpakolva még diétás életmód esetén is remek reggeli lehet.

Sajt hátán sajt

A magyar étkezési kultúrában a sajt mindennapi eledel. Egy jó szendvicset nehéz elképzelni valamilyen kellemesen lágy, zsíros sajt nélkül.

Akár hideg, akár meleg szendvicshez szinte kötelező hozzávaló a sajt, akár lágy sajtokról, félkemény, vagy kemény sajtokról (pl. Trappista), gyúrt sajtokról (pl. a Parenyica), esetleg sós-vizes (pl. Feta), vagy ömlesztett sajtokról beszélünk. Gyakran már a péksüteményeket is úgy sütik, hogy reszelt sajtot szórnak a tetejére, amik már önmagukban is rendkívül finom csemegének számítanak. A sajtok fehérjéket, ásványi anyagokat, vitaminokat és zsírokat tartalmaznak, és a szárazabb sajtok fogyasztása nem minősül az egészséges életmód elleni bűntettnek. Még a hamburger esetében is rengeteget számít a sajt kiegészítő íze, ne hagyjuk ki tehát a sajtokat, bármilyen szendvics is készüljön a konyhában.

Édes gyümölcsök

Nagyon ritka, hogy nyers gyümölcsöt használjunk egy édes szendvicshez, mivel hazánkban elsősorban lekvárt fogyasztunk a pirítósokhoz, vagy kalácsokhoz. Az édes szendvics rendszerint kalács, vagy kuglóf alapot jelent, melyet vékony réteg vajjal, vagy margarinnal kennek meg, erre pedig édes gyümölcsíz, vagy lekvár kerül. Tegyünk egy próbát és a mogyorókrémmel megkent szeletre tegyünk friss banánkarikákat! A magas cukor-, és szénhidráttartalom miatt fogyókúrásnak nem nevezhető ez a szendvics, de kitűnő csemege.

Tej, kávé, kakaó

Vajon milyen ital illik egy szendvics, vagy egy szelet kalács mellé? Reggelre remek választás lehet egy pohár tej, tejeskávé, vagy kakaó.

A tejben a szervezetünk számára szükséges ásványi anyagok, vitaminok és fehérjék is megtalálhatóak, és a napi kálcium-bevitel (csontritkulás megelőzése) szempontjából rendkívül értékes. Alternatívaként, választhatunk teát is, mert főleg hideg napokon remek választás lehet a szendvics mellé egy kevés cukorral, mézzel, citromlével, esetleg kevés tejjel izesítve. Napközbeni étkezésre, sós szendvicsek, hamburgerek mellé inkább ásványvizet, vagy üdítőt javasolunk, amelyek nem nyomják el ízükkel a fogyasztott ételét. Próbáljuk kerülni a túlzott szénsavas, cukros üdítőket, inkább gyümölcsleveket, vagy ásványvizet fogyasszunk. Napközben egy szelet édes kaláccsal és egy csésze kávéval is kényeztethetjük magunkat, hogy aztán felfrissülve ismét hozzáfoghassunk feladatainknak.

Vissza az oldal tetejére